Rautio Motorsportin kuljettajat kilpailevat tulevana viikonloppuna Ruotsissa ja Italiassa
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka ajavat Ruotsin Karlstadissa kauden toisen ERC-sarjan osakilpailun, kun taas tiimin nuorempi kaksikko, Tuukka Kauppinen ja Veli-Pekka Karttunen, jatkavat asfalttiopintojaan Italian Veronassa.
Toyota GR Yaris Rally2:lla kilpaileva Roope Korhonen aloitti kautensa vakuuttavasti voittamalla debyyttikilpailunsa Unkarin ERC-osakilpailussa. Tiiviiseen tahtiin kilpaileva laukaalainen suuntaa nyt Ruotsin osakilpailuun selkeänä tavoitteenaan voitto.
– Eihän meillä voi olla muuta tavoitetta kuin voitto. Nyt olosuhteet ovat kuitenkin täysin erilaiset verrattuna Unkariin. Pätkät ovat hyvin Suomen tyylisiä, mutta kapeampia, ja siellä näyttää olevan runsaasti oikaisuesteitä. Sanoisin, että luvassa on tarkkaa ajamista vaativia erikoiskokeita, joilla ei ole varaa virheisiin.
Korhonen pääsee myös ajamaan testin ennen rallia. Vaikka tavoite on voitto, hän tiedostaa paikallisten kuljettajien tuovan kovan haasteen.
– Päästään ajamaan lyhyt testi, mutta todennäköisesti lähdetään Suomesta tutuilla säädöillä matkaan. Listalla on kovia nimiä, jotka ovat ajaneet tämän rallin useamman kerran, eli vauhdin on varmasti oltava kohdillaan, Korhonen arvioi.
BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia käynnistyy perjantaina aika-ajokokeella ja yleisöerikoiskokeella. Kahden täyden kilpailupäivän ja 185 erikoiskoekilometrin jälkeen kilpailijat saapuvat maaliin lauantaina klo 18:00.
Kauppisen kausi jatkuu Italiassa
Edellisenä viikonloppuna Turussa SM1-luokassa Toyotalla palkintokorokkeelle ajanut Tuukka Kauppinen suuntaa seuraavaksi katseensa Italian asfalttisarjan osakilpailuun, Rally Due Valliin. Kartanlukijana jatkaa jälleen Veli-Pekka Karttunen, ja kalustona toimii tuttu etuvetoinen Lancia Ypsilon HF Rally4, jonka ylläpidosta vastaa MS Munaretto.
Kauppisella on tiimikaverinsa Korhosen tapaan erittäin tiivis kilpailuohjelma sekä kotimaassa että ulkomailla. Italian asfalttisarjasta laukaalainen hakee ennen kaikkea kokemusta, mutta on myös pystynyt väläyttämään vauhtiaan kellottamalla pohja-aikoja.
– Edellisestä asfalttirallista on ehtinyt kulua hieman aikaa, joten tässä välissä on ollut aikaa analysoida, mitä voimme tehdä paremmin. Nyt lähdetään ilman tarkkoja tavoitteita ja pyritään palauttamaan rentous tekemiseen. Emme seuraa tuloksia, vaan keskitymme siihen, että ralli olisi nousujohteinen ja että oppisimme mahdollisimman paljon kaikilta osa-alueilta, Kauppinen suunnittelee.
Rally Due Valli, joka käsittää 105 erikoiskoekilometriä, käynnistyy perjantaina testierikoiskokeella ja kahdella varsinaisella erikoiskokeella. Maaliin ensimmäistä kilpailijaparia odotetaan lauantaina klo 17:00.
Kuva: Actualfoto